Op 3 juli 2018 ben ik begonnen met de opleiding ‘Hoe start ik een succesvolle business als virtual assistant – Summer School 2.0’. We zijn inmiddels vijf weken verder en hoe gaat het nu? Kom ik makkelijk door de stof heen en wat vind ik ervan? Hoever is mijn onderneming inmiddels ingericht en waar loop ik tegenaan? Je leest het in dit blog.

Om maar meteen antwoord te geven op de eerste vraag: ja, ik kom vrij makkelijk door de stof heen. Ik ben inmiddels bezig met module zes en ik vind het leuk om er mee bezig te zijn. De stof bestaat uit veel praktijkopdrachten, zoals het zoeken van netwerken (en je hiervoor aanmelden), potentiële klanten, je website en financiële zaken in orde maken enz. Veel dingen had ik al geregeld of was ik al mee bezig. Ik had me namelijk al ingeschreven bij de KvK, alleen met een andere handelsnaam. Die is per 1 augustus gewijzigd naar de huidige, dus nu voelt het helemaal echt! Ook had ik mijn website al gebouwd (met WordPress, wat ik al ruim 1,5 jaar gebruikte voor mijn persoonlijke blog), maar die heb ik in de afgelopen weken zo goed als geperfectioneerd. Alhoewel ik altijd wel weer iets zie wat beter kan, maar dat zijn nog maar kleine dingen.

Facebook

Ik vind de stof vrij gemakkelijk om doorheen te komen, het is op een luchtige maar duidelijke manier geschreven. De opleiding heeft een besloten Facebookgroep waar ik met al mijn vragen terecht kan. Dat helpt wel, alhoewel ik mijn eerste vraag nog moet stellen. We delen hier ook onze successen of gewoon een update van hoe het tot nu toe gaat. Daarnaast hebben we voor de opleiding buddy’s gevormd en met een aantal mensen hebben we een WhatsAppgroep gemaakt. Hierin delen we ook vragen en successen en hebben we altijd een buddy paraat.

Virtual Annemarie werkplek

Mijn onderneming

Mijn onderneming loopt voortvarend. Ik sta sinds 1 augustus ingeschreven bij de KvK, heb een btw-nummer en inmiddels ook een bankrekeningnummer. Dat laatste vond ik nog wel even lastig, want welke bank kies je nou? De opleiding noemt wel twee voorbeelden, maar je moet toch voor een bank kiezen waar jij je prettig bij voelt. Ik ben eerst gaan vergelijken op internet: wat zijn de maandelijkse of jaarlijkse kosten, wat heb ik voor die kosten en wat past goed bij zzp’ers? Er zijn al veel blogs gewijd het vergelijken van banken voor (kleine) ondernemers en die heb ik uitgebreid gelezen. Op www.bankenvergelijking.nl staat een uitgebreid overzicht van de grote banken, wat de kosten zijn en wat je daarvoor krijgt. Aan de hand hiervan heb ik mijn keuze gemaakt en ben ik gegaan voor KNAB. Deze bank is voornamelijk gericht op (kleine) ondernemers en zzp’ers. De bankpas en het internetbankieren zitten bij de prijs in en een leuk voordeel is dat je het eerste jaar 50% korting krijgt op het jaarbedrag.

Visitekaartjes

Ik heb bij Vistaprint mijn visitekaartje besteld, alleen had ik destijds nog niet echt een slogan… Die heb ik in de afgelopen weken bedacht, dus ik was toch iets te voorbarig met bestellen. Maar vooralsnog ben ik er nog tevreden mee en ik heb er maar 100 besteld, dus kan ik bij een volgende bestelling de slogan wel toevoegen. Ook moet ik dan (van mezelf) iets meer info op het kaartje vermelden, zoals mijn sociale kanalen. Het is nu een vrij basic kaartje.

elburg, virtual annemarie, visitekaartjes, virtual assistant

Online tools

Door de opleiding ben ik ook bekend geraakt met nieuwe online tools, zoals Moneybird, Trello en Toggl. In Moneybird kan ik facturen maken, Trello is een programma waarmee je taken, borden en berichten voor collega’s of klanten kunt maken en in Toggl houd ik mijn tijdsregistratie bij. Voor de opleiding gebruik ik ook al Trello en Toggl, dus al doende doe ik zo steeds meer ervaring op, welke ik weer goed kan gebruiken bij opdrachten.

Opdrachtgevers en netwerken

Waar ik tegen aan loop is het vinden van opdrachtgevers. Ik ben natuurlijk nog steeds bezig met de opleiding, maar desondanks wil ik toch al wel die bevestiging van een opdracht. Zelf denk ik dat ik alles te snel wil, want het is niet meer dan normaal dat je niet meteen na een maand al een opdracht hebt. Wat al wel een succes is, is dat ik een mondelinge toezegging heb. Eind deze maand heb ik een afspraak met een grafisch ontwerpster uit Elburg die mijn hulp nodig heeft, we bespreken dan wat ik voor haar kan betekenen. Ik kijk er erg naar uit om daarmee te beginnen! Verder is het ook belangrijk om te netwerken, wat ik best spannend vind. Ik kan mij in schrift gewoon beter uitdrukken dan mondeling, maar dat zie ik als een verbeterpunt. En het wil niet zeggen dat ik het niet kan, want als het moet praat ik je de oren van het hoofd. 😉

Open Coffee

Er worden voor ondernemers door heel Nederland Open Coffee’s georganiseerd, ook in Elburg voor ondernemers uit Elburg en ‘t Harde. Dit is elke eerste woensdag van de maand. Nu was ik de eerste woensdag van augustus niet thuis en de eerste van september ben ik op vakantie, dus ik kan er pas in oktober naartoe. Aan de ene kant vind ik dat ook niet heel erg, want dan ben ik natuurlijk nog verder in het opzetten van mijn onderneming en heb ik hopelijk al twee klanten. In oktober vindt er ook een Open Coffee XL plaats in Biddinghuizen, waar ik zeker naartoe ga. Daar komen nl. ook ondernemers uit andere plaatsen waarmee ik weer contact kan leggen. Want voor zover ik weet is er in mijn directe regio nog geen enkele andere VA aan het werk. Dit geeft mij wel een monopoliepositie natuurlijk en hier moet ik dan ook goed gebruik van maken. Vooralsnog ben ik vooral bezig om mezelf te verkopen via Facebook, LinkedIn en Instagram en promoot ik mezelf bij bekenden. Wellicht kennen zij wel iemand die hulp kan gebruiken.

open coffee xl, elburg, 't harde, ondernemers, bijeenkomst, netwerken

Wat wil ik nog?

Ik ga me eerst volledig focussen op het behalen van de opleiding. Ik heb gisteren module 6 afgerond, maar er zijn nog een aantal praktijkopdrachten -ook uit de vorige modules, zoals interviews met potentiële klanten- die ik moet afronden. Verder gaat het allemaal zeer voorspoedig. Zodra de opleiding klaar is, hoop ik al een klant te hebben en misschien wel twee. Maar zoals het er nu naar uitziet is de eerste zo goed als zeker en zij heeft aangegeven mij te promoten bij andere ondernemers in Elburg. Ik hoop dat ik volgend jaar al een mooi inkomen behaal met het werken als VA, ik ga er in ieder geval alles aan doen om dat te bewerkstelligen.

Ook zoek ik nog naar een goede balans, maar ik geloof dat dat komt zodra ik de opleiding klaar heb en ik het werk goed kan verdelen. Nu is het vooral nog even buffelen en doorzetten, zodat ik alles goed kan afronden en ondernemers volledig van dienst kan zijn.

Delen
Delen